Ändrad livsstil genom ayurveda gör under för din hälsa!

Den ayurvediska livsstilen får större spridning i Sverige i takt med att vi bler mer medvetna om vår hälsa.

Att tänka rätt, äta rätt och har tid för återhämtning och meditation påverkar dig mer än du tror.

Den som provar ayurveda hos oss i Jönköping blir lätt såld på det eftersom det är det första steget till ett bättre och friskare liv!

I ayurvedan äter du den kost som passar din kroppskonstituition Vata, Pitta eller Kapha (oftast är man en blandning mellan två, en del är också tridoshor och är då en blandning mellan tre). Kryddor är en viktig del i den indiska kokkonsten.

Vad äter du, hur äter du och när äter du, är tre viktiga frågor i det ayurvediska perspektivet. Men den värsta boven hos oss västerlänningar är STRESS. Flerparten av "våra" sjukdomar är stressrelaterade. I västvärlden kallas obalanserna för sjukdomar och inom ayurvedan kallar vi det för obalanser, som går att rätta till med örter, rätt kost mm.

Ayurvedan hjälper dig att hitta dins livsbalans, massagebehandlingar som är Vata-balanserade framförallt, yoga varje dag (15-20 minuter).

Jag ser fram emot att få guida dig in i ayrvedan hos oss i Jönköping. Den hjälpte mig från att ha värk i hela kroppen, migränhuvudvärk i stort sett flera gånger per månad, hård i magen, allergier av alla de sorter mm. Och jag är så tacksam att jag mötte ayurvedan, nu är jag fri från alla mina krämpor, jag är tacksam och glad för att jag på så enkelt sätt kunde styra mitt liv, min kropp och bli frisk!

Varmt välkommen in till mig i Gränna i Jönköpings kommun för en ayurvediskt hälsorådgivning!

Bokar gör du på mobil 0728-570657 eller mail: e-post@cederveda.se.

Ord.pris 1 200 kr (ca 2h)

 

/Monica

Allergi

Snart allerigisäsong... med symtom som rinnande näsa, nysningar, kliande ögon och näsa och till och med astma. Om du har allergi kan det vara som en förkylning. I svåra fall kan det uppstå astma, andningsproblem, smärta, oregelbundna hjärtslag, mag- och tarmproblem och hela systemet blir ur balans. 

Allergi kan uppstå när ett överkänsligt immunsystem reagerar på ett ämne kallar allergen. Allergier kan vara ärftliga men de kan uppstå när som.

Man kan reagera på kemiska gifter, födoämnen, damm, pollen, djurhår mm.

Enligt Ayurveda är AMA (osmält mat som blir till slaggprodukter) och låg immunitet huvudorsaker till allergi. AMA kan fastna på matsmältningsnivå och i olika vävnader. När felaktig smält AMA förs genom vävnaderna blir resultatet att det skapas gifter som i sin tur skapar obalans i vävnaderna. Gifterna retar Pitta och Kapha vilket ger olika symtom.

Pitta allergi - ofta röda och ömmande ögon, inflammerad och kliande näsa, låg feber, lättretlig. En HUSKUR mot PITTA-allergi är drick Pittaté flera gånger per dag. Smörj näsanborrarna med kokosolja flera gånger om dagen. Drick mjölk/växtmjölk med gurkmeja 1/2 tsk flera ggr/dag. Ät antiinflammatorisk kost som lugnar Pitta, så undvik friterad och processad mat, kryddstarkt, chlili, lök, vitlök, äggula, koffein och alkohol.

 

En Kapha- allergi kan ge en tung känsla i huvud, näsa och bihålor, trötthet, hög slemproduktion, astma och svullna ögon. HUSKUR MOT KAPHA allergi, ät Chyavanprash, Triphala, undiv vete- och mjölkprodukter.

 

Vata-allergi kan sättas igång av torrt damm som ger heshet, dessutom känns näsa, hals och bihålor torra. Astma kan karaktiseras av spasmer i vissa fall. HUSKUR MOT VATA allergi använd Sesamolja i näsan, drick lakritste mot torr och skrovlig hals eller ingefärate. Ta Allergard en månad innan och under allergisäsongen.

 

Veda Lila´s MA 1788 Allergard stärker kroppens naturliga motståndskraft mot allergener.

Makaryds Ayu 23 Swaralin och Ayu 22 Udana tillsammans med Ayu 33 Trifala är en bra kombo som motverkar allergier både, Vata, Pitta och Kapha symtom. Ät någon månad innan säsong och under hela allergisäsongen.

tips till en idealisk och livsbejakande måltid

Att bry sig om hur man äter är väsentligt för att kunna leva ett friskt och lyckligt liv. Ayurvedan ger dig lite tips hur:

1. ät livsbefrämjande, nylagad mat, naturliga råvaror

2. ät vid lämplig tid och regelbundet

3. ät varm mat

4. ät saftig mat

5. ät lämplig mängd

6. ät när föregående måltid är smält

7. ät mat och drick dryck som inte är motsträviga i energin

8. ät på lämplig plats

9. ät inte för fort

10. ät inte för sakta

11. ät inte mat medan du pratar

12. ät med full uppmärksamhet.

Ät måltiden med en stunds lugn och ro, sitt kvar åtminstone fem minuter efter att du ätit färdigt.